Alla inlägg den 16 augusti 2016

Av Terese - 16 augusti 2016 23:04

Måndag. Momo åter på jobbet.

Gårdagskvällen gick hyffsat bra - Caspian somnade utan amning (även utan välling då han vägrade dricka plus att han var så trött och somnade ifrån det snabbt) och vaknade endast ett fåtal gånger men somnade om lätt med enbart lite tröst och närhet. Natten gick OK. Från att ha vaknat och snuttat stup i kvarten fick jag ner det till tre tillfällen - vid 23, vid 4 och vid 6. Då var han hysterisk och vägrade ge sig. Och när jag säger hysterisk så menar jag verkligen hysterisk. Här kommer det här med hans humör in.
Övriga tillfällen han vaknade lyckades jag trösta honom till att somna om med lite hysch, vysch och sång och han kröp då tätt intill. Vi låg näsa mot näsa större delen av natten.
Att ha kvar honom i sin egna säng är otänkbart just nu. Han skriker i ren och skär panik då han vaknat mellan elva-tolv varje kväll och bestämt sig för att vägra vara kvar i barnsängen. Den striden får komma framöver.. För att överleva själv och fungera som människa gäller det att välja sina strider och prioritera det som är viktigast och ibland kommer det enkla före - att låta honom få sova med oss i sängen för då vet man att man mellan varven kan sova ett par timmar själv så man får ladda om sitt egna batteri lite! Ligger han i egen säng vaknar han alldeles för ofta och skriker så då blir det ingen sömn alls för mig/oss.

Skönt väder idag med! Sol och värme. Gjorde ett försök till att vara ute på vår baksida med Caspian men fick ge upp efter x antal krig om att inte rycka upp gräs och stoppa i munnen. Gång på gång, trots att jag bestämt sa nej, kröp han fram till gräset och började äta. Jag lade ut massor med leksaker i hopp om att han skulle intressera sig för dem istället men han gav fullständigt fasen i dem och stoppade på nytt gräs i munnen. Fick tillslut ge upp och gå in. Han är envis också! Hade honom en stund i barnstolen undertiden jag klippte gräsmattan men han blev snabbt otålig och skrek.
Tog en skön promenad till ICA och handlade lite mat, tvättade kläder och fixade med diverse småplock samtidigt som jag jag lekte och passade på Caspian. Idag har han vid flera tillfällen stått upp utan stöd och vissa gånger riktigt länge. Han har dessutom flera gånger tagit ett par steg mellan soffa och soffbord. Verkar som om han börjar lära sig hålla balansen lite bättre. Så kul att se hur han varje dag utvecklas på ett eller annat sätt!
Lagade pastasallad och kyckling till middag. C fick smaka fetaost idag för första gången och han blev väldigt förtjust!
Nattningen på kvällen gick snabbt - han vägrade dricka vällingen men skrek inget alls utan lade sig på kudden, kramade mig om halsen och somnade.

Av Terese - 16 augusti 2016 22:14

Söndag. Idag är det Caspians 1-årsdag! Tänk att det redan gått ett år!! Jag kan inte riktigt förstå att han varit vår i ett helt år. Kan fortfarande minnas känslan då han äntligen kom och tog en självklar plats hos oss där på Östra Sjukhusets förlossningsavdelning. Ögonblicket då vi fick se honom och hålla honom hos oss är fortfarande obeskrivligt. Som vi längtat! Så mäktigt och så stort.

Det här året har varit kantat av så otroligt mycket! Mycket oro, mycket slit, mycket bråk, många sömnlösa nätter, mycket gråt, mycket nytt att försöka anpassa sig till...... men viktigast och mest av allt så mycket kärlek och glädje! Så många stunder av stolthet och så många gånger jag har kunnat sitta med lillen i famnen och bara känt tacksamhet.
Han har nu vid ett års ålder blivit en liten herre med ett extremt humör. Oftast go och glad, nära till skratt och bus i blicken samtidigt som han vilken minut som helst kan skrika högt och bli arg! Älskar ost och majs mest av allt just nu, precis fattat tycke för välling, vill smaka allt (speciellt det pappa äter), säger 'hej' väldigt mycket, vill mer än gärna titta på tecknade barnprogram på TV:n, protesterar då man ska klä på honom kläder och står och går mot soffor och bord (öva, öva) så fort tillfälle ges.

Dagen har spenderats först hemma hos Shahla och Naser tillsammans med familjen. God lunch (som alltid!) och sedan kaffe och tårta. Vi sjöng också för Caspian och han satt där och sög åt sig av äran! 

Eftermiddagen spenderade vi hemma hos kusinerna med lek ute på altanen. Äntligen lite gott väder!
Ali och Momo slutförde bygget av staketet på deras baksida.

Jag och Caspian gick hem lagom till middagen. Momo kom lite senare. Då jag nu bestämt mig för att göra ett försök till att sluta kvälls- och nattamma har Momo fått flytta upp och sova på vinden. Kommer bli en hård kamp och många vakna nätter med mycket gråt...

teresemedmera


Läs mer om mig här!

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Another language?

Instagram

   


Skapa flashcards