Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Terese - 15 september 2016 14:12

Onsdag. Caspian blir idag 13 månader. Man räknar månader när man har barn, något jag tidigare inte förstått mig på! 13 månader och vill bara gå, gå, gå, gå....... Lustigt hur det från en dag till en annan ändras. Vilken utveckling! Det han gillar mest just nu är att leka i sina kök, med plastskedar och mata både sig själv och andra med låtsasmat.

När Caspian sov en stund på förmiddagen försökte jag möblera om (det lilla som går) i vårat sovrum. Caspian sov så himla bra under nätterna både på Kreta och hemma hos mina föräldrar men sedan vi kom tillbaka hem har han vaknat massor och skrikit, nästan skräckslagen. Så var det även innan vi reste bort. Jag som tror på energier av diverse slag misstänker det beror på något som finns i vårat sovrum som stör. Eller så är det en begynnande förkylning som spökar. Hann också med två maskiner tvätt på förmiddagen. Nu börjar jag se slutet på smutstvättsberget.

Då Caspian sedan vaknat och vi ätit lunch behövde jag dammasuga på nedervåningen. Så mycket smuts överallt och skitiga golv är bland det värsta jag vet. Det tog sin lilla tid. Caspian är väldigt förtjust i dammsugaren och vägrar släppa den så fort jag tar fram den.

Tog en promenad till ICA för att handla lite mat. Kyl och frys nästintill tomma efter semestern. Vagnen blev fullastad och tung! Även om det varit molnigt idag har det varit otroligt varmt och kvavt. Svetten rann om mig när jag kom hem!

Fixade middag lagom tills det att Momo skulle komma från jobbet.
Dock tjuvstartade vi lite då hungern var stor. Hamburgare med bulgur, vitlöksmajonäs, rostad lök och lite grönsaker. Hade varken tid eller ork för något avancerat.

På kvällen, innan läggning, plingade det på dörren. Ulrika, som vi köpte radhuset av för två år sedan, dök upp med en ugnstermometer hon hittat på som tillhör vår spis. Gulligt att komma hit med den såhär efter två år. Hon fick se sig om här hemma såklart. Momo tycker Ulrika är läcker. Haha!! Hon är väldigt fin.

Då Caspian somnat stekte jag äpple i smör och kanel. Åt det med keso till. Så himla gott och ett något nyttigare alternativ till kvällsfika.

Min ommöblering i sovrummet hjälpte inte. C vaknade stup i ett hela kvällen och natten. Snuvig, hostig och febrig - min lilla älskling har blivit sjuk.

Av Terese - 13 september 2016 21:24

Tisdag. Hipp hipp hurra världens bästa mamma som fyller år idag! Vi ringde ett FaceTime-samtal från sängen imorse och uppvaktade med skön(?)sång!
Hela familjen käkade frukost i sängen. En lyx man ibland får lov att unna sig. Efter detta körde jag en tredje maskin tvätt av semesterkläder medan Momo klippte gräsmattan som hunnit växa till en äng undertiden vi varit borta. Caspian lekte med sina leksaker och sov sedan en stund i sin vagn i hallen.

Vid 11.30-tiden åkte vi hem till Shahla och Naser. Ett kärt återseende efter nästan två veckor! Caspian blev jätteglad!
Det var underbart gott att äta Shahlas mat igen då vi blev bjudna på lunch när vi kom.

Caspian fick helt plötsligt tillbaka självförtroendet till att gå utan att hålla någon i handen så det blev inte en lugn stund! Han ville bara traska runt hela tiden!

Vi fick idag också en väldigt god äpple- och päronpaj som Shahla bakat. "Sista dagen på semestern" som Momo sa - imorgon blir det hårda tag med kosten!
Jag och Shahla tog Caspian på en promenad. Vi var ute i över 1,5 timme och han sov hela tiden. Det var otrolig värme idag - bästa tänkbara sommarvädret! Caspian vaknade busig och glad.

Vi sa Hej Då till farmor och tog bilen hem till Lerum. Momo var och tränade och fick sedan skjuts hem med Ali.

Då Momo kommit hem tog jag bilen till Loppistorget i Floda och förlängde hyran av min hylla för ytterligare två veckor. Fyllde upp och städade bland mina prylar. Kom hem och hängde tvätt av ytterligare en maskin. Det tar aldrig slut!!
Caspian for runt i full fart. Han är riktigt duktig. Peppar, peppar - inte så många fall än så länge!

Av Terese - 12 september 2016 23:42

Måndag. Hemresedag från Väddö till Lerum. Vi åkte först efter lunch så Momo fick en lång sovmorgon, jag hann med en thaimassage (för presentkortet från Niklas, Johanna och Otis) och Caspian fick extra kvalitetstid med mormor och morfar.

För att ha varit på resande fot länge nu klarade Caspian även denna långa bilfärden riktigt bra. Det tog oss drygt sex timmar med ett fåtal stopp på vägen. Först sista 45 minutrarna blev C riktigt gnällig och grät en massa. Min tappre prins som klarat både tåg, flygresor, bussresor, nya miljöer, nya sängar och så nu en lång bilresa och ändå haft gott humör större delen av tiden! Min älskade son.

Väl hemma hann vi med dels ett besök, nattning av C, en maskin tvätt, inhandling av frukostmat, genomgång av post, vattning av blommor, soffchill och så slog jag av en nagel. Inget lim hemma heller - järnspikar!!!
Jag är så torr över hela kroppen att jag snart smulas sönder totalt.

Av Terese - 11 september 2016 21:28

En skön semestervecka på Atlantica Caldera Beach. Riktigt kanonväder, mycket sol och bad, god mat och härligt umgänge. Sju lägenheter - några på markplan, några ett par trappor upp. Jag, Momo och Caspian bodde på våning två vilket var helt perfekt. Caspian har trivts som fisken i vattnet med allt sällskap, varmt och gott väder (slippa ha kläder på sig), att få bada flera gånger varje dag och även lite sena kvällar och extra bus!

Av Terese - 4 september 2016 21:50

Söndag. Avresedag. Först iväg till Arlanda vid 3.30 för att möta upp ressällskapet. Vi är 19st totalt denna gången. Planet blev försenat. Skulle lyfta 7 egentligen men blev stående till 8.20 Där satt vi alla ombord och väntade. Färden tog sedan drygt 3,5 timme och när vi landade väntade transferbussen till hotellet som tog ungefär en timma.
Caspian har varit så otroligt duktig hela tiden! Go och glad och inte det minsta tjurig! Underbar! Han sov 1,5 timme i mitt knä på planet. Övrig tid vaken och glad och snäll.

Vi bor på Fritidsresors hotell på Caldera Beach på Kreta. Ett familjehotell. Vi har 7st lägenheter och hotellet ligger precis vid havet. Bara känslan av sol och varma vindar gör verkligen gott. Detta kombinerat med sällskapet och stora skopor humor (som alltid med det här gänget) gör resan ultimat!

Av Terese - 4 september 2016 19:28

Lördag. Packat och färdigställt det sista inför resan imorgon. Otis kom över en stund på eftermiddagen och lekte.

Momo kom på eftermiddagen med bil från Lerum. Han hade med sig vår packning i bilen. Så här "lätt" har jag nog aldrig rest. Inte riktigt prioriterat min egen packning denna gången.
Caspian har den lilla väskan medan jag och Momo delar på den stora plus varsitt handbagage.

Nattade som vanligt Caspian vid 19 ovh vi själva lade oss redan vid 22. Väckarklockan ställd på 02:45.

Av Terese - 3 september 2016 20:57

Fredag. Caspian sov ända till 7.40 Så skönt efter den där stökiga natten.

Vi har varit hemma mest hela dagen.
Mamma och jag tog en avstickare till Thaimassagehaket på lite fotvård. Gott inför semestern! Pappa tog Caspian på promenad undertiden.

Cornelia kom över ett par timmar på eftermiddagen. Caspian ville pussa och krama henne flera gånger. Så gulligt! Corris hjälpte till med kvällsbadet.

Efter nattningen på kvällen förde jag över de resterande bilderna från mobilen till den externa hårddisken. Då vi kommer hem från Kreta ska jag se till att framkalla foton för hela året som gått och göra ordning Caspians första album.

Av Terese - 3 september 2016 00:15

Torsdag. Idag har jag och Caspian rest upp till Väddö. Först pendeln hemifrån vid 10.

Därefter tåg från Göteborg vid 11. Var lite nervös inför denna resan. Dels har ju Caspian varit sjuk och extremt gnällig sista veckan och dels vill han inte sitta still några längre stunder. Skulle ha kunnat bli en kaosartad tur vilket jag verkligen inte var upplagd för... men till min stora glädje gick det hur bra som helst!

Ungefär 20 minuter innan tåget skulle gå somnade han i vagnen på perrongen. Då vi sedan rullade ombord på tåget strax före avgång tittade konduktören besvärat på oss och sa att det var fullbokat och vi måste stuva undan våra vagnar. (Det var jag och en till mamma med ett barn något yngre än Caspian som kom med vagn). Kallsvettig väckte jag Caspian och var beredd på gallskrik! Han kan bli hysterisk då han väcks. Han slog upp ögonen, tittade sig omkring på alla människor och avfyrade ett stort leende. Fick sätta honom på golvet i tåget bredvid den andra bebisen för att lyckas stuva undan väskor och fälla ihop vagnen och han var supernöjd.
Vi hade plats i en del av tåget där det var två grupper om fyra platser på varsin sida om mittgången. Vid den ena sidan satt fyra snubbar i min egen ålder som knäckte varsin bärs redan på stationen. De var brandmän som skulle upp till Stockholm för att åka på en 112-kryssning. Under resans gång fick de i sig flertalet öl, shots och champagne trots att konduktören rätt tidigt meddelade dem att det icke var tillåtet att dricka medhavd alkohol på tåget. Det var både underhållande och smått pinsamt att höra dem gång på gång säga hur laddade de var, vad de under denna resan hade för kriterier på tjejer, hur de skulle "bara köra" osv osv.. De kallade varandra för "gubbs" och efter ett tag kunde jag knappt hålla mig för skratt.
Caspian var nöjd mer eller mindre hela resan tack vare Babyloonz och Babblarna på IPaden. Säga vad man vill om "tv-tittande" och små barn men Gud i himmelen så tacksamt för både honom och mig just en sådan här gång. Aldrig hade han varit nöjd och still i över tre timmar på ett fullsatt tåg om inte vi haft med oss vår IPad. Det var vid ett tillfälle han började gnälla lite. Då hade vi redan bytt blöja, ätit gröt ur klämmis, stått en stund i gången, han hade tröttnat på leksakerna vi hade med oss och han till och med verkade inte road av Ipaden. Vi fick gå en tur till cafévagnen och köpa en ostfralla att dela på när vi kom tillbaka till vårt säte. Efter det gick det fint med barnprogram och sång fram tills det att vi rullade in på stationen framme i Stockholm.
Där på perrongen mötte mamma och pappa upp oss. Caspian blev jätteglad - han verkade känna igen sin mormor och morfar!
Hela bilresan ut till Väddö sov Caspian. I vanliga fall brukar han gråta en del under så pass långa bilturer men denna gången vaknade han inte förrän vi rullade in på garageinfarten på Rågvägen. Vi gick in och även huset verkade bekant för C.

Soppa och pannkaka till middag och C åt och åt och åt.. Han älskar pannkaka! Idag fick han katrinplommonpuré till det då han varit väldigt hård i magen.
En promenad till ICA och sedan lite lek hemma innan läggdags.

Caspian somnade fort och sov fantastiskt bra under kvällen. Vaknade vid två tillfällen men somnade om direkt. Det gick till och med bra att det var mamma som gick in och vyshade.
Jag påbörjade ett litet projekt med att tömma min mobil på ca 6200 bilder, alla tagna efter det att Caspian föddes........ För över dem till en extern hårddisk där jag mappar in dem månadsvis. Hann gå igenom och föra över bilder från augusti 2016, juli 2016 samt juni 2016.
Eftersom kvällen flöt på så bra, Caspian sov som en prins, trodde jag att natten skulle bli lindrig. F... E...L !!! Natten blev tokjobbig med en massa gråt och skrik. Då klockan var 4 tystnade tillslut Caspian efter att han fått och dragit i sig en hel flaska välling. Jag vill helst inte att han ska vänja sig vid att få välling mitt i natten då han dricker en flaska precis innan läggdags och även får det alternativt gröt på morgonen som frukost men ibland har nöden ingen lag! Caspian var rasande. Märkte hur han sökte efter bröstet och då han inte fick något blev han fly förbannad och tokledsen. Hoppas detta ursinne ger med sig snart, det är galet tufft att handskas med honom nattetid då han gallskriker och kastar sig åt alla möjliga håll helt rosenrasande.